Friday, July 9, 2010

Tarbiah Sebuah Perjalanan…


Assalamualaikum…
Bersyukur kpd Allah swt, kerana dgn rahmat dan ksh sygNya, msh diberikan 3 nikmat terbesar dlm hidup ini, iaitu nikmat hidup, nikmat Islam n nikmat iman, dan juga bersyukur kerana  diri ini msh diberi kekuatan utk menulis d blog. Walaupun x berada dlm mood utk menulis sepenuhnya, tp tgs dkwh itu harus diteruskan. Blog ini x harus dibiarkan sepi tanpa pengisian. Syukran kpd shbt2 yg mengingatkan diri ini utk sentiasa mengupdate blog.
Kali ini, penulis ingin berkongsi sebuah cerita benar, yg dialami oleh penulis sendiri baru2 ini. Walaupun pendek, tp rsnye cerita ini nak dikongsi juga sbb ia merupakan satu peristiwa yg menarik. Semasa cuti sem yg lalu, penulis berkesempatan mengunjungi sekolah yg tlh lama ditinggalkan, iaitu sebuah sekolah di Sabak Bernam. Hmm… Rsnye lma benar x berkunjung ke sekolah ni. Kali terakhir, setahun yg lalu sblm melngkah msk ke u. Dan thn ini, genaplah 3 tahun penulis meninggalkan sekolah ini, sekolah yg meninggalkan seribu satu kenangan. Sengaja merancang utk pergi pd pkl 11.30 pg spya berkesempatan utk bersolat di Surau di sekolah, surau yg juga ku rindui kerana byk kenangan ku di situ.
Bertolak pd jam 11.30 pg, menaiki kereta kancil yg ckp menyelesakan (sbb saiznya yg kecil, so sng nak mencelah, hehe), bt pertama kali drive dgn jrk yg agk jauh seorg diri. Bimbang pun ada, tp tawakal sepenuhnya pd Allah agr Allah menyelamatkan perjalanan pergi dan blk. Ketika smp di Sabak, jam dah 12.15 tgh hari. Disebabkan dah lma x msk pekan sabak, jd penulis mengambil keputusan utk pergi melalui pekan sabak. Bila dah msk jln tu, bru terigt yg itu time peljr SUA n Sekolah Dato’ Abdul Latiff keluar. X pe. Teruskan gak. Smp2 dpn SUA, hmpr2 je nak accident. Adakah ptt kereta yg nak msk ke simpang d sblh kiri berada d lorong jln sebelah kanan? Apabila penulis mengambil lorong sebelah kiri utk memotong, tiba2 kereta tersebut membelok utk msk ke simpang. Brake pun ditekan lah, smp blh dgr bunyi terseret tyr kereta tu. N time tu mmg tawakal lah, sbb dah dkt sgt dgn kereta tu. Alhamdulillah, kereta smpt berhenti beberapa cm drpd kereta td. Klu Allah x berhentikan kereta td, konpem kancil ni dah langgar dgn krta yg nak msk simpang tu. Huh, Tercungap2 naiknya. Huhu. Krta yg kat dpn tu plak tiba2 jd static. Perempuan yg bwa rpnya. Mgkn dia terkejut. Penulis pun menunjukkan isyarat tgn spya dia msk ke simpang terlbh dahulu. Kita bknnya nak cari gaduh. Dah x kena apa2, so bt pe nak cri psl. Bknkah Islam menyuruh kita spya sentiasa berlemah-lembut dan mengelak drpd menimbulkan pergaduhan. Kemudian penulis meneruskan perjalanan yg msh berbaki 20 km tu. Penulis mula berfikir. Mgkn ada hkmh di sebalik kejadian td. Yelah, klu x jd mcm td tu, konpem akn rs relaks je n mula lah x berhati2. Jd Allah nak bt diri ni tersedar dari lamunan n bt hati ni sentiasa igt kpdNya. Terima kasih Allah…
20 minit kemudian, Alhamdulillah, akhirnya smp gak ke sklh. Bgnn2 msh sama, x byk berubah. Cuma yg kini berubah, ialah org2 di dalamnya. Mula2 skali, g berjumpa dgn PK dlu, yg merupakan ustaz kesayangan smua pelajar d sklh dri dlu hingga kini. Bersembang skjp, kemudian ustaz ajk g mkn, so g lah. Ustaz nak blanja. Smp d kantin sklh, x byk yg berubh d kantin tu juga. Cma kini, dah ada sdt pidato, utk member peluang kpd pelajar2 utk menonjolkan bkt terpendam mereka. Nsb bk ms zaman penulis dlu sdt tu x de. Hehe. D kantin, berjumpa dgn rmai lg guru. Antaranya penghulu rumah kuning (rumah penulis lah tu) dhulu yg kini tlh menjd PK HEM. Lma juga berbual dgn beliau sbb beliau menganggap ahli rumah nya seperti anak2nya sendiri. Apatah lgi, beliau merupakan lulusan KUSZA, jd mestilah beliau bertanya khbr di sana. Bahkan beliau sendiri x tau yg KUSZA kini tlh pun menjd u. huhu. Soalan lazim: “Kat mna skrg? Ambik pe? Ok ke?” wjb ditanya oleh smua guru yg penulis temui d kantin mahupun d blk guru. Tp agk rugi, sbb x berkesempatan berjumpa dgn smua guru.
Terpandang lapang sasar, yg menjd tmpt penulis slalu menghbskan msa ptg utk memanah bersama shbt bk. Dah lama rsnye x memanah. Azan zohor berkumandang. Lalu, penulis bergerak pla ke surau utk bersembahyg  zohor. Lama rsnye x bersolat di surau ni. Kali terakhir rsnye 3 tahun yg lalu, iaitu sblm meningglkan sklh. Msk ke surau, x de pe yg berubh kecuali carpet yg baru. Nmpknya perjuangan BADAR tlh berjya. Selepas selesai solat zohor, sngaja penulis ddk di blkg, utk memerhati peljr2 sklh dan melihat jikalau ada yg msh knl dgn penulis. Rmainya muka baru yg x pernah dilihat dahulu. Yg x kenal lbh ramai dri g kenal. Huhu. Ye lah. Dah hmpr 3 tahun. Mstlah dah byk perubahan pd pelajarnya. Rmai yg dtg salam dan bertanya khbr. Inilah antara matlamat penulis dtg ke sklh pd kali ini. Ingin berjumpa dgn adk2 junior n merapatkan kembali ukhwah dgn mereka. X sgka mereka msh igt lg nama ku. Yg agk mnrk tu, hok gangster msa zmn penulis berada d sklh dlu pun dtg salam. Terkezut pun ada. Huhu. Tul ah org ckp, klu kita bt bk dgn org, org akn igt yg bk tentang kita. Klu kita bt jht dgn org, org akn igt kejahatan kita. Ketika penulis meninggalkan sekolah dahulu, junior2 ni berada d Form 1 n 2, tp skrg dah berada d Form 4 n 5. Dah bsr, muka pun dah lain.
 Mcm ni lah kitaran kehidupan. Rmai yg pergi, rmai pla yg dtg utk menggantikan. Msh igt nama2 bsr semasa zmn penulis berada d form 5. Kini, mereka diganti pla dgn generasi2 yg lain, yg penulis percaya, lbh hbt drpd kami abg2 n kakak2 senior dhulu. Dari barisan kepimpinan pengawas, BADAR, PRS, librarian, sistem rumah n lain2 lg bdn kepimpinan pelajar, smuanya jauh lbh hbt drpd kami dahulu. Apabila penulis melihat barisan pengawas yg kini sdh mempunyai baju korprat sendiri, terigt kenangan zmn ketika 45 org pgws batch 06/07 berhempas pulas utk memperkasakn smula sistem pengawas spya x lg dipandang rndh dan menjadi bahan ejekan oleh para pelajar, yg mna merupakan satu taklifan yg ckp bsr yg tlh diamnhkan oleh pihak sklh. Ya, mgkn kami hnya dpt merasai kejayaannya disaat2 akhir perletakan jwtn kami, tetapi, sekurang-kurangnya barisan pelapis kini x perlu lg merasai saat getir itu, yg ckp menguji kami. Itu lah sunnah org berjuang. Sentiasa merasai kesusahan. Adakalanya pht, n adakalnya manis. Dan itulah yg menguatkan ukhwah… Pe pun, itu kenangan lalu. Kini, mereka menjd antara yg plg dkt dgn pelajar.
Keluar dari surau, terbaca laporan BADAR, tentang perjalanan aktiviti utk pelajar. Alhamdulillah, tarbiah msh berterusan d bumi tersebut. Usrah, Nadwah Kepimpinan Islam, Amali haji, ta’alim, Mathurat, tazkirah, kuliah ilmu, msh berterusan spt dahulu. Smga budaya tarbiah itu trs berterusan di sana. Smpt berjln2 sebentar di sekitar kwsn asrama n sekolah. X byk yg berubh disekolah dan di asrama. Cma sdh ada beberapa penambahan utk kebaikan kpd pelajar. Smga generasi seterusnya bijak menggunakan kemudahan yg disediakan utk mereka.
Jam 2.30 ptg, msa utk plg memandangkan cuaca sdh mulai gelap. Penulis meninggalkan sklh dgn doa agr satu msa nnt, akn kembali smula ke sklh yg tlh byk mendidik diri ini. Bla keluar dari simpang sklh,  Ya Allah, dah nak hjn lbt. Kena blk cpt ni. Tp apakan daya, smp d simpang Sg Air Tawar, terpaksa lah jga menmpuh hjn lbt. Cba gak utk tngkan diri dan berserah pd Allah. Hjn pla smkn lbt membasahi bumi. Smkn lama, jrk penglihatan smkn berkurangan. Ya Allah, x nmpk apa pun kat dpn. First time bwa kreta dlm hjn. Rs mcm nak berhenti je. Tp x pe, trskan gak dgn perlahan2, selebihnya twakal pd Allah. Alhamdulillah, smp kat pkn Sabak, hjn dah reda. Then, continue journey utk blk umah. Tiba2 smp kat jmbtan sg bernam, lampu minyak plak menyala. Ya Allah, minyak dah nak hbs. Tgk meter, tinggal sikit sgt lg. Ya Allah, mcm mna ni? Stesen minyak lps ni 10 km lg. Lama berfikir. “Hmm… Twakal lah.” Klu smp, smplah. Klu x, tgklah mcm mna. Ttp air cond, ttp radio. Bwa dlm keadaan yg pnh risau smbl berdoa smga Allah pelihara perjalanan utk blk ke umah. Mata asyik memandang meter minyak n batu tnda d tepi jalan utk tgk jrk yg msh tggal. Jln2, akhirnya smp gak ke pkn simpang empat. Alhamdulillah, walaupun rs klu ikt logik tgk meter minyak tu mmg rs kereta tu akn berhenti kat tgh jln, tp itulah khbtan Allah. Alhamdulillah, Allah tlg spya blh smp sekurang-kurangnya ke stesen minyak. Dpt lah mempraktikan apa yg tlh dipelajari semasa proses tarbiah bhwa dlm kehidupan ini, twkl yg tinggi harus ada ps Yg Maha Esa. Lps dah selesai isi minyak, brulah rs lega n trskan perjalanan ke rumah. N finally, Alhamdulillah smp jga ke rumah. Bla dah smp ke rumah, penulis berfikir, betapa byknya tarbiah yg telah Allah berikan pd diri ini dlm hari ini. Terima kasih Allah… wallahualam…

1 comment:

Terima kasih atas komen yang diberikan. Smga Allah merahmati dan menbahagiakan anda...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails