Wednesday, January 6, 2010

Rasulullah Selalu Berlapar

Aisyah ra berkta: "X prnh kluarga Rasulullah saw kenyang mkn roti gndum 3 hari berturut-turut sejak beliau dtg d madinah sehingga beliau wafat."

Suatu riwayat yg diberitakan oleh Abu Nu'aim Khatib, Ibn Asakir dan Ibn Al-Najjar drpd Abu Hurairah ra dia berkata: "Aku pernah datang kpd Raulullah saw ketik dia sdg bersmbhyg ddk, maka aku pun bertanya kepadanya: 'Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatu bersmbhyg ddk, apakah engkau sakit?' Jawab Baginda: 'Aku lapar, wahai Abu Hurairah!' Mendgr jwpn Baginda itu, aku trs menangis sdh melhtkan keadaan Baginda itu. Baginda merasa kshn mlht aku menangis lalu bekata:

'Wahai Abu Hurairah! Jgn menangis, kerana beratnya hisab d hari kiamat tidak akn menimpa org yg hdpnya lpr di dunia jika dia menjg dirinya semasa hdpd dunia.' "


Wahai shbt dan sahabiah sekalian, smg kita sm2 mndp iktibar dr kisah ini insya Allah. Barakallahufiqum...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen yang diberikan. Smga Allah merahmati dan menbahagiakan anda...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails